Het minimum operational netwerk (MON) is erop gericht het aantal conventionele navaids, dat nodig is als back-upinfrastructuur en back-up in het geval van GNSS-storingen, tot een minimum te beperken. In Nederland is dit programma enkele jaren geleden gestart met het uitfaseren van de eerste set navaids in mei 2019, terwijl de rest van de navaids in de Amsterdam FIR in de periode 2019-2022 geleidelijk buiten gebruik worden gesteld.
In augustus 2021 was het de beurt aan Amsterdam Schiphol Airport (EHAM), waar de NDB-locators (CH, NV, OA) en de VORs (AMS, PAM, SPY) werden ontmanteld. Alle ILS- en DME-stations blijven in bedrijf; en de VOR/DME's in het hele land (SPL, RTM, EEL en MAS) worden behouden als een back-up netwerk om de impact van GNSS-storingente beheren (om DME / DME-dekking te kunnen bieden.
Tegelijkertijd zijn RNP APCH-procedures naar vijf baaneinden (landingsbanen 04, 09, 18R, 27 en 36C) ook ontworpen door MovingDot-vluchtprocedureontwerpers. Dit is de laatste van drie projecten waarmee RNP-benaderingen van alle (tien) baaneinden van EHAM gerealiseerd zijn. De laatste vijf baaneinden zijn voorzien van LNAV, LNAV/VNAV en LPV-200 minima.
Vanaf augustus 2021 zijn er geen conventionele aankomst- of vertrekprocedures meer operationeel in de Schiphol Terminal Area (TMA), alleen RNAV 1/RNP SIDs en STARs zijn geïmplementeerd. Voor naderingen overdag blijft ILS de primaire naderingsprocedure, maar RNP-naderingsprocedures zijn nu ook beschikbaar voor alle baaneinden.
MovingDot FPD expertise: onze toegevoegde waarde
MovingDot heeft met haar expertise in vluchtprocedureontwerp en veiligheid bijgedragen aan dit project en werkt hand in hand met LVNL collega's. Dit project is de laatste mijlpaal op het gebied van PBN-implementatie, als onderdeel van de nationale PBN Roadmap. Onze expertise gaat terug tot de eerste RNP-aanpak die in Nederland is geïmplementeerd voor EHAM RWY 22 (geïmplementeerd in maart 2018). Sindsdien is MovingDot actief betrokken bij de verschillende werkpakketten waarmee de volledige implementatie van Nederlandse PBN-procedures afgerond kan worden.
MovingDot heeft een team van gecertificeerde Flight Procedure Designers (PANS-OPS experts), AIS/AIM specialisten en operationele experts. Met dit team, ondersteund door andere MovingDot-experts op het gebied van luchtruimontwerp, veiligheid, ATM en data-analyse, bieden we een breed scala aan diensten op het gebied van luchtruim- en vluchtprocedures.
De ontwerp- en ontwikkelprocessen van MovingDot zorgen voor volledig ICAO Doc 9906-conforme producten. Onze experts hebben een grondige kennis van relevante normen in combinatie met ervaring, professionaliteit en pragmatisme die u alleen bij MovingDot kunt vinden.
Wij zijn er om u te ondersteunen bij het aanpassen van uw navigatie-infrastructuur en het implementeren van PBN-procedures in uw luchtruim!