MovingDot, het Nederlandse adviesbureau voor luchtverkeersmanagement met specialistische kennis op het gebied van menselijke prestaties in ATM, heeft aangekondigd dat er een contract is gegund om de Dutch Caribbean Air Navigation Service Provider (DC-ANSP) te ondersteunen bij de verdere implementatie van zijn veiligheidsmanagementsysteem om FRM-principes op te nemen binnen de luchtverkeersleidingsdiensten. MovingDot zal dit project uitvoeren samen met Déhora Consultancy Group, de toonaangevende specialist op het gebied van personeelsplanning en - management.
Om te voldoen aan de vereisten van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) op het gebied van vermoeidheidsrisicobeheer (FRM), implementeert DC-ANSP zijn veiligheidsbeheersysteem (SMS) en operationele procedures verder door FRM-principes op te nemen in de luchtverkeersleidingsdiensten (ATCS). Het beheersen van vermoeidheidsrisico's in werkschema's en dagelijkse werkzaamheden in het luchtverkeersbeheer (ATM) is essentieel om zowel de veiligheid van operaties te garanderen en om optimale roosters te bieden waarin personeel op een adequaat niveau van alertheid kan presteren.
Het beheersen van vermoeidheid van operationeel personeel is van cruciaal belang voor ANSP's. FRM biedt gestructureerde methoden voor het beheersen van vermoeidheidsgerelateerde veiligheidsrisico's en zorgt voor optimale menselijke prestaties en welzijn in een 24/7 operatie. Relevante ICAO-regelgeving in bijlage 11 (en Doc 9966, van kracht sinds 6 november 2020) vereist dat vermoeidheidsmanagement wordt opgenomen in lokale regelgeving bij het verlenen van luchtvaartnavigatiediensten, om ervoor te zorgen dat verleners van luchtvaartnavigatiediensten (ANSP's) deze naleven, regelgeving in acht nemen en vermoeidheidsgerelateerde veiligheidsrisico’s beheren als onderdeel van hun SMS of als een afzonderlijk managementsysteem.
Vorig jaar lanceerde MovingDot een FRM-snapshot voor ANSP's, dat snel inzicht geeft in de status quo van vermoeidheidsmanagement in de huidige (beste) praktijk in het licht van de vereisten uit de prescriptieve aanpak. Binnen een kort tijdsbestek van zes weken – in nauwe samenwerking met DC- ANSP – zorgde MovingDot voor een snelle scan van de bestaande operationele en organisatorische praktijken en documentatie van DC-ANSP’s voor het beheer van vermoeidheidsgerelateerde risico’s bij roostering en de integratie van vermoeidheidsmanagement als onderdeel van het bestaande sms- bericht. Dit omvatte een stapsgewijze aanpak voor DC-ANSP om de naleving van de ICAO-regelgeving aan te tonen en om FRM verder te implementeren in overeenstemming met de ambities van DC- ANSP.
MovingDot en Déhora Consultancy Group kijken ernaar uit om nauw samen te werken met DC-ANSP aan de verdere implementatie van vermoeidheidsrisicobeheer voor alle operationele ATC-eenheden en de ATS Reporting Office (ARO)-eenheid. Het project zal zich richten op de beoordeling van vermoeidheidsgerelateerde risico's.
Naleving, voortvloeiend uit de implementatie van relevante ICAO-regelgeving, zal bijdragen aan de ambitie van DC-ANSP's om een van de leidende ANSP's in de LAT/CAR-regio te zijn.
Neem voor meer informatie contact op met Marian Schuver via marian.schuver@movingdot.nl