Benodigde input voor één van de deelprojecten van het DC-ANSP Fatigue Risk Management project was een bezettingsplan. Een dergelijk plan geeft een overzicht van het vereiste aantal actieve posities bij een ATC-eenheid gedurende de dag. Naar onze mening hoort een dergelijk plan voornamelijk gebaseerd te worden op de werklast van de controller die gepaard gaat met de afhandeling van het vliegverkeer. Deze werklast wordt bepaald door het aantal vluchten, in combinatie met de karakteristieken van het ATM-systeem.
MovingDot heeft een workload analyse uitgevoerd voor de ATC Units van DC-ANSP waarbij in nauwe samenwerking met operationele experts de factoren die bepalend zijn voor de workload zijn vastgesteld. Deze factoren, inclusief het effect, werden geïntegreerd met de aantallen vluchten, wat resulteerde in een heatmap van de werklast. Zo een heatmap geeft een goed overzicht van hoe druk controllers het overdag hebben met het uitvoeren van hun taken. Deze heatmap werd gebruikt om dagelijkse momenten te bepalen waarop meer of minder controllers geactiveerd moeten worden om het verkeer veilig af te handelen. Het werd ook gebruikt als rechtvaardiging voor sommige eenheden om gedurende bepaalde delen van de dag en/of nacht door één persoon te werken.
De workload heatmap werd ook gebruikt om de capaciteit van het ACC- en Terminal-gebied te bepalen, aangezien capaciteitswaarden konden worden afgeleid uit de huidige praktijk en uit de momenten waarop de configuratie van de unit verandert. Dit leverde capaciteitswaarden op voor de verschillende configuraties.