De afgelopen twee jaar hebben MovingDot-experts een belangrijke rol gespeeld bij het herontwerp van de Curaçao FIR, waartoe de luchthavens van Aruba (Queen Beatrix International Airport, TNCA), Bonaire (Flamingo International Airport, TNCB) en Curaçao (Hato International Airport, TNCC) behoren.

Het project bestond uit twee stappen:

  • 2018 – 2019 Aruba (Queen Beatrix International Airport, TNCA)
  • 2020 – 2021 Bonaire (Flamingo International Airport, TNCB), Curaçao (Hato International Airport, TNCC) en de Curaçao FIR.

Van strategie…

Vliegprocedures in het Caribisch gebied zijn meer dan tien jaar geleden ontworpen. Omdat het luchtverkeer elk jaar toeneemt en er nieuwe technologieën beschikbaar komen, werden de potentiële voordelen duidelijk tijdens de conceptontwikkelingsfase:

  • Bestaande instrumentvliegprocedures ondersteunden geen continue klim- en daaloperaties.
  • Bestaande SID's en STAR's waren inefficiënt: het verkeer ontving ATC-instructies ‘Direct to’ vanaf de FIR-grens naar de IAF (inkomend verkeer) of vanaf het eerste waypoint in de vertrekprocedure naar het uitgangspunt van de FIR-grens (uitgaand verkeer).
  • Inefficiënte vluchtprocedures resulteerden in een verlies aan brandstofefficiëntie, wat luchtvaartmaatschappijen geld kostte.
  • Inefficiënte vluchtprocedures vergrootten de werklast van de luchtverkeersleiders en verminderden de voorspelbaarheid van het verkeer.
  • Het verkeer tussen de eilanden maakte gebruik van zowel instrument- als visuele vluchtprocedures, terwijl er geen standaard visuele vluchtprocedures zijn gepubliceerd.

De onderstaande afbeeldingen bieden bijvoorbeeld een overlay van de bestaande procedures en een voorbeeld van recente radarsporen van daadwerkelijke vluchten. Op beide afbeeldingen is te zien dat het verkeer bij aankomst- en vertrekprocedures niet de gepubliceerde routes volgt, maar ATC-instructies ontvangt.

Hoewel 'Direct to'-instructies resulteren in kortere routes, verhogen ze de ATC-werklast aanzienlijk als gevolg van extra communicatie tussen piloot en verkeersleider en resulteren ze in minder voorspelbare vliegroutes.

Voor luchtvaartmaatschappijen betekenen minder voorspelbare vliegroutes dat ze hun klim- en daalprofielen niet effectief kunnen plannen en optimaliseren, wat een impact heeft op de efficiëntie van het brandstofverbruik. Luchtvaartmaatschappijen zullen dan standaard hun vluchten plannen op basis van de inefficiënte gepubliceerde vluchtprocedures, wat niet kostenefficiënt is en bovendien een negatieve impact heeft op het milieu.

… tot implementatie

Tijdens de ontwerpfasen werkten onze ontwerpers van vluchtprocedures en veiligheidsexperts nauw samen met de ANSP's (ANSA en DC-ANSP) en andere belangrijke belanghebbenden om ervoor te zorgen dat het conceptuele ontwerp niet alleen aan hun behoeften en verwachtingen voldoet, maar ook bijdraagt aan economische en ecologische voordelen. Het resultaat was een verbeterde en uitgebreide reeks van conflicterende instrument- en visuele vluchtprocedures!

De nieuwe vluchtprocedures zijn sinds juli 2019 operationeel op Aruba en sinds mei 2021 op Curaçao en Bonaire. De details van de nieuwe vluchtprocedures vindt u in de Nederlands Caribische eAIP (link).

Onze toegevoegde waarde

De luchtvaartindustrie maakt enkele van de meest uitdagende jaren door. COVID19 heeft onze levens en het luchtverkeer op een ongekende manier beïnvloed, wat heeft geresulteerd in een enorme vermindering van het aantal vluchten en vliegtuigpassagiers. Volgens IATA daalde het aantal passagiers in 2020 als geheel met 66%, wat resulteerde in de scherpste daling in de luchtvaartgeschiedenis.

Wij bij MovingDot zagen dit als een kans voor het Caribische luchtruim om zich voor te bereiden op het moment dat de vraag naar luchtverkeer zich herstelt, door een robuuste vluchtprocedurestructuur te implementeren. Deze nieuwe structuur zal niet alleen de vrachtvluchten vol vaccins ten goede komen, maar ook de verwachte toeristengroei.

Wilt u meer weten over dit project of horen hoe wij u kunnen helpen bij uw volgende herinrichtingsproject, neem dan contact met ons op via info@movingdot.nl. Wij helpen u graag bij het optimaliseren van uw luchtruim en vluchtprocedures!