Het sleep- en pushbackproces op Schiphol Airport is belangrijk voor een soepele operatie op de luchthaven. MovingDot leverde hier de Ad Interim Service Owner Pushback and Towing voor. Naast het vervullen van de reguliere taken heeft MovingDot ook verbeteringen in de push-back processen kunnen doorvoeren.
De meeste mensen kennen de pushback wel: vliegtuigen die aan de gate staan worden voor vertrek achteruit geduwd door een sleepvoertuig, waarna het vliegtuig zelfstandig naar de baan taxiet. De pushbackprocedure is zo ontworpen dat andere vliegtuigen niet geraakt worden en het vliegtuig veilig de motoren kan starten. Maar wist je dat ook lege vliegtuigen regelmatig verplaatst worden door middel van sleepbewegingen? Dit zijn niet alleen vliegtuigen die voor onderhoud naar de hangar gaan, maar vaak vliegtuigen die na aankomst niet meteen hoeven te vertrekken. Deze vliegtuigen worden naar zogenaamde bufferplekken gesleept zodat de gate weer beschikbaar is voor andere vluchten.
“It was a pleasant cooperation with MovingDot during the project “Ad-interim Service Owner Pushback & Towing Schiphol Airport. MovingDot’s consultants started working here with great enthusiasm and showed a high level of professionalism in a broad area.”
– Jan-Kees Rem, Manager Aircraft Proces Management, Schiphol Operations
Het sleepproces op Schiphol is complex. Zo vinden de sleepbewegingen plaats in het verantwoordelijkheidsgebied van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), maar de directe aansturing is een taak van de luchthaven zelf (Apron Control). En de chauffeurs van de sleepvoertuigen? Die zijn afkomstig van één van de zes sleepdiensten. De sleepdiensten leiden hun chauffeurs zelf op conform de Schipholregels, waarna de examens worden afgenomen door het Veiligheidstrainingscentrum van Schiphol.
De Service Owner Pushback and Towing heeft een breed scala aan taken en verantwoordelijkheden. Denk hierbij aan onderhoud van bestaande en het ontwikkelen van nieuwe procedures. Dat is belangrijk op een luchthaven waar constant aan verbeteringen wordt gewerkt en nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Zo heeft MovingDot bijgedragen aan nieuwe bufferplatformen (uitbreiding U-platform), nieuwe rijbanen (verdubbeling rijbaan Q) en nieuwe gates (nieuwe A-pier). In de ontwerpfase van zulke grote projecten speelt de Service Owner een belangrijke rol, bijvoorbeeld bij de veiligheidsanalyses. Het slepen en pushbacken moet namelijk veilig blijven zonder dat de werklast van de chauffeurs, Apron Control en LVNL onnodig omhoog gaat. Veel afstemmen met alle betrokken partijen dus!
Een ander facet was het up-to-date brengen van alle handboeken en werkinstructies voor de chauffeurs en Apron Control, wat goed aansloot bij MovingDot’s ruime ervaring met content management van operationele documentatie. Ook MovingDot’s operationele expertise op het gebied van Ground Control kwam hierbij goed van pas.